Terraria znana jest ze swojego podobieĹstwa do gry Minecraft oraz klasycznych gier wydobywczo-przygodowych, takich jak Metroid. Podstawowa rogrywka obejmuje cykl dzieĹ/noc, agresywne nocne potwory takie jak zombie czy latajÄ
ce gaĹki oczne, budowanie oraz rozwijanie postaci na podstawie wzrostu zdrowia/many i ekwipunku znalezionego podczas wydobywania. Gra posiada grafikÄ opartÄ
na blokach, ktĂłra nawiÄ
zuje do 16-bitowych sprite'Ăłw obecnych w grach wydawanych na konsolÄ SNES.
Na poczÄ
tku gry gracz posiada w swoim ekwipunku miedziany topĂłr, miedziany kilof oraz krĂłtki miedziany miecz. PostaÄ posiada 5 serc Ĺźycia, co odpowiada stu punktowemu zdrowiu (w czasie rozgrywki moĹźna je zwiÄkszyÄ do 400) oraz 0 gwiazd many. Kiedy gracz pierwszy raz pojawia siÄ w nowym Ĺwiecie, towarzyszy mu specjalna postaÄ NPC zwana Guide, ktĂłra potrafi wyjaĹniÄ podstawowe mechanizmy gry. Kiedy gracz zbuduje swĂłj pierwszy dom, Guide wprowadzi siÄ do pierwszego wolnego pokoju dla bohaterĂłw niezaleĹźnych, jeĹli taki pokĂłj zostanie zbudowany.
Podczas pierwszego dnia w grze gracz w gĹĂłwnej mierze zbiera surowce, zwalczajÄ
c Ĺźelowe potwory - slime'y, w losowo wygenerowanym Ĺwiecie w celu zbudowania schronienia na pierwszÄ
noc. W nocy pojawiajÄ
siÄ róşne potwory w postaci zombie lub oczu demona, ktĂłre bÄdÄ
nieustannie atakowaĹy gracza aĹź do nastania kolejnego dnia. Slime'y w nocy zmieniajÄ
swoje zachowanie na agresywne. O Ĺwicie zacznÄ
uciekaÄ nawet jeĹli atakowaĹy wĹaĹnie gracza.
Poza podstawowymi mechanizmami gry, Terraria posiada kilka elementĂłw, ktĂłrych nie ma w grach, z ktĂłrych czerpie inspiracje. Poprzez ukoĹczenie okreĹlonych zadaĹ (np. pokonujÄ
c bossa albo zdobywajÄ
c dodatkowe serce), gracz moĹźe zachÄciÄ bohaterĂłw niezaleĹźnych, aby zamieszkali pomieszczenia, ktĂłre zbudujÄ
. MogÄ
to byÄ: Kupiec, Driada, Budowniczy, Handlarz BroniÄ
, Sukiennik, Czarownik, Goblini Majsterkowicz, Mechanik czy PielÄgniarka. Gracz moĹźe kupowaÄ od nich ekwipunek lub ulepszyÄ go za monety zdobyte poprzez pokonanie potworĂłw, rozbicie sĹojĂłw i waz lub znajdowanie skrzyĹ ze skarbami w wygenerowanym Ĺwiecie. KaĹźda mapa posiada takĹźe wygenerowane biomy z unikalnymi potworami oraz otoczeniem, takie jak:
- Underworld (piekĹo, chtoniczny Ĺwiat wypeĹniony lawÄ
peĹen demonĂłw i szkieletĂłw)
- The Corruption (niebezpieczny, chory nieuĹźytek peĹen ĹmiercionoĹnych stworzeĹ oraz szczelin z rzadkimi elementami)
- The Hallow (peĹne przeciwieĹstwo The Corruption, kraina peĹna ĹmiercionoĹnych jednoroĹźcĂłw i wróşek)
- pustynie (ktĂłre zawierajÄ
piasek i kaktusy)
- dĹźungle znajdujÄ
ce siÄ nad i pod ziemiÄ
(zawierajÄ
duĹźe latajÄ
ce owady i stworzenia podobne do muchoĹĂłwki
Podczas rozgrywki mogÄ
wydarzyÄ siÄ losowe zdarzenia, takie jak: zaÄmienie ksiÄĹźyca, zwiÄkszajÄ
cy w nocy iloĹÄ potworĂłw i pozwalajÄ
cy niektĂłrym wejĹÄ do budynkĂłw gracza czy inwazja goblinĂłw z jednej lub obu stron mapy, ktĂłrzy maszerujÄ
, aby oblÄĹźyÄ dom gracza. Losowo mogÄ
takĹźe spadaÄ meteoryty, ktĂłre gracz moĹźe eksplorowaÄ i tworzyÄ z nich zbrojÄ lub broĹ. Zdarzenia te mogÄ
zostaÄ takĹźe wywoĹÄ
ne poprzez zniszczenie orbitujÄ
cych cieni w naruszonych czÄĹciach mapy oraz poprzez tworzenie elementĂłw w pobliĹźu oĹtarzy demonĂłw.
Gracz moĹźe takĹźe wzywaÄ potÄĹźne potwory takie jak Eye of Cthulhu lub Eater of Worlds. NiezaleĹźnie od wezwanych potworĂłw kaĹźda mapa posiada lochy, ktĂłre zawierajÄ
rzadkie przedmioty i nietypowych przeciwnikĂłw, a moĹźna wejĹÄ do nich bezpiecznie tylko po pokonaniu Skeletrona, ktĂłry broni lochu na danej mapie.